2007. augusztus 19., vasárnap

2. hét - 2299. km - Fenouillet

Utazásunk 8-dik napján érkeztünk meg hajnali 4 órakor. Péntek este indultunk Lyonból, két kocsival, Gigi, Alex és Amaury – Alex „kisöccse”, majdnem 20! - társaságában. Dilemmát okozott az útvonal, ami annyit jelent, hogy Alex és Bálint majd' két órán keresztül felváltva nézegetett mindenféle francia és angol nyelvű útvonaltervező és dugófigyelő programot az interneten. Franciaországban ugyanis nem egyszerű utazni nyáron: az autópályán minden hétvégén 20 millió ember indul É-D és K-NY irányba. Mi pedig D-NY-ra indultunk...Autóutakon vágtunk neki végül, gyönyörű hegyek-völgyek között, majd rátértünk éjfél körül a Párizst Déllel összekötő vadiúj, és kivételesen ingyenes autópályára. Nagy szerencsénkre ezen az úton található Európa legnagyobb völgyhídja! http://www.leviaducdemillau.com Na azon azért nem ingyenes az átkelés...Elég hangulatosan volt kivilágítva. Még megyünk rajta, akkor majd fotózzuk.
Fenouillet (de Razés) Toulouse és Carcassone között található, a Midi-Pyrénées (Közép-Pireneusok) régióban. Ici-pici falu egy domb tetején. Reggelente látni lehet a Pireneusok csúcsait. Kb. 50 lakosa van, az állandó lakosok egy része földművelő, egy része pedig nyugdíjas diplomás francia, dél-afrikai és angol, illetve vannak nyaralótulajdonosok. Közéjük tartozik Alex és Amaury.

A falu szerkezete elég egyszerű: középen egy kicsi kőtemplom, ezt pedig körben két sornyi ház veszi körül. Az összes ház nagyon régi. A falu nyugati oldalán van az Esplanade, egyfajta kiülős-kilátós tér egy petanc pályával. Egy hetet töltöttünk itt, persze mindennap kimozdulva a faluból. Itt ugyanis a templomon kívül semmi nincs. Reggelente ezért valaki mindig átautózott a szomszéd faluba, Fanjeau-ba croissantokért és baguettekért. Reggelizni és vacsorázni mindig kiraktuk az asztalt a térre, egyik este pedig a közösen vacsoráztunk a szomszédokkal. A társaságunk állandóan változott, ugyanis Gigiék nemrég még Toulouseban laktak, és most sok ottani barátjuk átjött látogatóba egy-két napra.07.08.11. szombat

A hajnali érkezés miatt még a szokásosnál is később keltünk. Kiadós reggeli után elintéztük a heti bevásárlást, majd átautóztunk Mirpoix-ba meginni valamit. Ez egy nagyobb falu, egy igazi középkori bastide. Hazafelé menet megnéztünk egy félig sziklába vájt 11. századi templomot Vals-ban. Este Bálint újból megpróbálkozott a marhapörkölttel, most nem lett túl erős, viszont kissé rágós húst választottunk. Nem baj, még Madridban is próbálkozunk egyszer. Három a magyar igazság.

07.08.12. vasárnap

A mai nap a hullócsillagok ünnepe. De mielőtt még bármit láttunk volna ebből, kirándultunk egyet. A cél egy hegyi patak volt, ahol fürödtünk, napoztunk, majd kicsit feljebb, Greffeil falucska közelében piknikeztünk. A patak annyira hideg volt, hogy egy ideig csak kapkodtuk a levegőt és sikítoztunk! Hazafelé megálltunk Limouxban, ez már egy kicsi városka, ahol éppen a helyi vásár végére érkeztünk. Az itteni különlegesség – Franciaországban minden helynek van valamije, amit csak ő, csak ott, csak úgy csinál – egy pezsgőféleség, a blanquette de Limoux.

07.08.13. hétfő

Egy katar várromot nézünk meg. Franciaországnak ezen a részén éltek a középkori katar szekta tagjai. A katolikus egyház elől a hegyekbe menekültek, ahol hihetetlen helyekre építettek várakat. Sajnos előbb-utóbb az összeset lerombolták a katolikus franciák, és a katarok nagy részét is megölték. A várak egy része azonban később is funkcionált. Az itt élők nagyon büszkék katar múltjukra, és elég népszerű a környék a francia turisták között. - Azért irigylendő ország, kb. mindenféle környezet és mikroklíma megtalálható az ország határain belül...

Lastours-ba mentünk, ahol négy romot – tornyot is meg lehetett nézni. Valamikor egészen komoly torony-és bástyarendszer volt itt. A vár aljában lévő faluból is egész sok megmaradt. Felmenni viszonylag egyszerű volt, lefele azonban kicsit elkalandoztunk és sikerült megtalálnunk a hátsó kijáratot – természetesen kerítéssel elzárva. Átmásztunk...:) Este barbecue, majd pedig kettesben kiautókáztunk a földekre hullócsillagokat nézni...

07.08.14. kedd

Újabb katar várrom, míg azonban az előző napi Carcassone-tól északra volt, a mai délen, a Pireneusokban. A reggelit kihagytuk, helyette piknikeztünk egy másik kis hegyi patak, az Aude mentén. Majd tovább autókáztunk a Pireneusokba, megnéztük Puilaurens várát.

Atán továbbmentünk borkóstolni Maury városába. Ez a vidék az édes borairól híres. A városkában az összes bortermelő családnak van kis boltja, ahol mindent megkóstoltatnak az érdeklődővel...Nem is jöttünk el bor nélkül sehonnan :) Nem vagyunk nagy édes bor rajongók, de...Hazaúton betértünk egy szorosba, a Gorges de Galamus-be. Először átautóztunk rajta – egyszerre csak egy irányban lehet áthajtani, és csak napközben, az autók után pedig sepregető autó megy, ugyanis könnyedén leragadnak az emberek az úton bámészkodni – majd visszasétáltunk, és lemásztunk a patakig. Hihetelen gyönyörű hely! Este pedig szomszédolás. Lakik egy elvált idős házaspár a templom mögötti házban, akik Gigiék nagy barátai. Meghívtak minket, illetve az egy hete a faluba költözött dél-afrikai nyugdíjas házaspárt vacsorázni. Baszk módra elkészített csirke volt, meg persze a francia étkezések szokásos kellékei: aperitif, szalámikkal és paradicsomsalátával meg sárgadinnyével, főétel után pedig sajtok és gyümölcssaláta.

07.08.15. szerda

A mai napon kenuzni megyünk. A keddi út során, az Aude mentén több helyen is láttunk kenubérlő helyeket, és nagy kedvet kaptunk hozzá. Főleg piknikezés közben, elnézve az állandóan fennakadó embereket. Összerakjuk a piknikcsomagot, és elindulunk, nyolcan. Couiza-ban bérlünk kenukat, az útvonal 15 km Limoux-ig. A patak helyenként erős sodrású, nagyon köves, könnyű felakadni. megállunk barlangoknál, köveken piknikezni, és persze menet közben fröcsköljük egymást.

Bele kell jönni a dologba, hegyi patakon ugyanis nem könnyű móka: észre kell venni a köveket, kanyarogni kell, megtalálni a legjobb helyeket a zúgónál az átkelésre. A négy párosból három az életben is egy pár, ami időnként heves vitákhoz vezetett: „Mondtam, hogy balra! Nem, jobbra! Balra! Elcseszted!” szóval nem volt egyszerű, de nagyon jól szórakoztunk!!! Este petanc-ozni tanulunk Bálinttal. Elég vicces játék, mindenképpen viszünk egy készletet haza!

07.08.16. csütörtök

Toulouseba megyünk, ugyanis esős lett az idő. A mai nap türelemjáték. Délen ugyanis elég ráérős a kiszolgálás. Mivel nem akartuk az egész napunkat étteremben tölteni, a gyorsabb ebéd reményében beülünk egy palacsintázóba. Nem jött be. Minden finom volt, de vagy másfél órát elvett az életünkből. Egy egyszerű palacsinta. Ezután szétszéledünk, ki merre lát. Bálinttal végigfutunk a városon, megmutatom a három legjelentősebb és érdekesebb templomot: Saint Sernin, Couvent de Jacobins, Cathédral de Saint Etienne, közben bejárjuk a várost. Nap végén az itteni kedvenc könyvesboltban, az Ombre Blanche-ban találkozunk a többiekkel. Kivételesen nem a képregényrészlegbe, hanem az építészeti polcokhoz lyukadok ki én is. Este Fanjeaux-ban beülünk az étterembe, cassoulet-t enni. Ez egy elég nehéz étel, én nem is bírom befejezni. A bableveshez hasonlóan készül, belefőznek kacsacombot, fehér kolbászt, majd az egészet zsemlemorzsával meghintve sütik egy darabig. Nagyon ízletes, nekem túlságosan laktató, mint étel. Mielőtt hazaindulnánk, megnézzük a helyi falubált. Ezt a régi, faszerkezettel lefedett piactéren rendezték, és elég vicces volt. Azért mi is táncoltunk :) Aztán irány Fenouillet, pakolni, mert másnap korán reggel indulunk Nizzába!!! Azért az Esplanade-on megisszuk a maradék cseresznyepálinkát búcsúzóul.